Testimonials in de agrosector | Agrarische communicatie | GREEN

Testimonials in de agrosector

T 073 503 94 70

De agrarische sector is een veelzijdige en innovatieve wereld. Maar op het gebied van communicatie en reclame lopen we achter. We beginnen online marketing en social media pas net te ontdekken, maar waar ik me aan stoor zijn de testimonial advertenties in de agrarische vakbladen.

Durven agribrands niet onderscheidend te zijn?
Op het kantoor van GREEN hebben we één muur behangen met testimonial advertenties van verschillende agrarische merken. Het resultaat is een collage die we graag aan onze klanten laten zien. Want dit soort werk willen we niet maken. Het heeft geen toegevoegde waarde en het is niet onderscheidend. Want of de man van rond de 40 jaar nu voor zijn akker of voor zijn koeien staat (liefst met de armen over elkaar heen), het valt niet op welk merk de afzender is want het lijkt allemaal op elkaar.

Testimonials in de Agrosector | Agroreclame

Ook staan er vaak ongeveer dezelfde teksten bij zoals ‘ik werk met product x’ en dan de naam van de boer. Daaronder volgt een stukje tekst en het logo eindigt rechtsonder. Waar blijven de creatieve campagnes die mensen raken? Die onderscheidend zijn en die alleen passen bij jouw merk en niet bij die van je buurman? Waar blijven de agromarketeers met lef en veranderingsdrang?

Einde van de testimonial?
Ik vind dat testimonial campagnes in deze vorm echt niet meer kunnen anno 2013. Maar toch kan een testimonial an sich goed werken. Want mensen nemen eerder iets aan van iemand die ze kennen of van iemand met dezelfde interesses of die hetzelfde werk doet. Ze geloven die persoon eerder dan een gewone reclame. Een paar voorbeelden van op een succesvolle manier testimonials inzetten zijn: het plaatsen van recensies of reviews op je website (echte recensies uiteraard, geen fake teksten) en testimonial video’s waar de klant aan het woord is. Of vraag eens op social media wat mensen nu echt van je product of dienst vinden. Op deze manieren maak je het merk toch onderscheidend en kan ik weer rustig slapen.. ;)

GREEN Communicatie