Wie vraagt om transparantie?

T 073 503 94 70

Transparantie is goed. Transparantie wordt steeds belangrijker. Vrijwel alle trendwatchers zijn het hier over eens. Omdat de consument er om vraagt, zegt iedereen. Is dat wel zo?

In het overleg van de werkgroep PR van de Nederlandse varkenshouderij in het gebouw van de ZLTO op 7 februari kwam het verschijnsel transparantie ook weer ter sprake. Mensen willen weten waar hun lapje vlees vandaan komt. Nou, dat is nog maar de vraag. Persoonlijk denk ik dat er niet veel mensen zijn die willen waar hun voedsel vandaan komt. Je wilt toch ook niet weten hoe je kleding of hoe je iPad gemaakt wordt?

Transparantie is een marketingtool
Is transparantie dan niet belangrijk? Ik denk van wel, maar niet omdat de consument erom vraagt. Transparantie is een marketingtool, bedacht om merken en producten mee te kunnen onderscheiden. En het is zonder twijfel een effectieve tool. Als je weet dat er veel informatie beschikbaar is over het product wat je koopt, dan geeft dat automatisch een gevoel van zekerheid. Het voelt gewoon prettiger als je weet dat je toegang hebt of krijgt tot relevante informatie. Transparantie geeft merken meerwaarde. Maar consumenten vragen er niet om. En het is al helemaal niet zo dat consumenten informatie uitpluizen. Afgezien dan van het team van het programma ‘De Keuringsdienst van Waarde’.

Voor de Nederlandse landbouw en dan met name de intensieve veehouderij is het bieden van transparantie een goede zaak. Laten we vooral nadenken over hoe we transparantie als marketingtool maximaal kunnen benutten, wetende dat lang niet iedereen komt kijken. 

GREEN Communicatie